Mat utan tillsatser

Jag tycker det är skrämmande att det är så mycket tillsatser i mat. Produkter med sötningsmedel ratar jag sen länge. Tror verkligen inte det är bra för kroppen att få sig massa konstgjorda ämnen, och speciellt inte för barn. Då mina barn är något av den intensivare sorten, fulla av energi, både positiv och negativ har jag börjat tänka mer och mer på vad de får i sig. Det är väldigt sällan de får saft o kakor, godis i måttliga mängder, försöker hålla det till lördagarna. Igår när lördagsgodiset skulle inhandlas fick de varsin påse att plocka 10 bitar i. Det funkar jättebra, de verkar tycka det är skoj att hålla koll och räkna hur många bitar de lagt i. Så slipper man passa dem så de inte tar en jätteskopa av varje sort som det lätt kan bli annars!

Genom att tänka på att ge barnen mat med långsamma kolhydrater, t.ex fullkornspasta istället för vanlig vit pasta och inte saft eller juice med massa socker i kan man undvika att barnen får dessa "sockerkickar".  Om man ger dem små mellanmål så blodsockret hålls på en jämn nivå slipper man få dessa jobbiga dalar och toppar i deras humör. Det är ju tufft nog som det är i dessa trotsåldrar, mina två är snart 4 och 6 nu. En fräsch fruktsallad, en näve nötter eller en härlig smoothie kan vara fikastundens hälsosamma inslag!

Vatten, ett glas i timmen ungefär är också viktigt för kroppen för att underlätta för kroppens alla organ och framförallt koncentrationen. Undrar om de tänker på det i skolan?
Själv vet jag att jag är alldeles för dålig på att dricka, väldigt sällan som jag känner att jag är törstig så det blir bara i samband med måltid för mig.

Det finns många bra sidor på nätet med tips mat utan tillsatser. Jag skulle vilja bli bättre på det här med naturlig mat, egentligen är man alldeles för lat. Som t.ex kryddmixen till tacos, innehåller säkert massa tillsatser men är säkert hur lätt som helst att blanda ihop mixen själv av de kryddor man har hemma.
Sist jag var hos min syrra hade hennes sambo bakat egna korvbröd med lite grahamsmjöl i, jättegoda och det känns ju mycket nyttigare än de köpta!  
Och vill vi verkligen äta godis med tillsatser som innehåller torkade löss och svinsvål?!

Enligt livsmedelsverket är tillgång på livsmedel av hög kvalitet en förutsättning för god hälsa.

På sidan Äkta vara finns en lista över livsmedel som fått märkningen "Äkta vara" för att de inte innehåller några tillsatser. På sidan står massa annat (o)nyttigt om tillsatser och E-nummer.
Andra bra sidor jag vill tipsa om är Pigga barn och Detoxa nu. På den sistnämda fann jag bland annat att tillsatsen natriumbenosat kan ge astmaliknande besvär och hyperaktiva barn. Den tillsatsen finns i "Kalles prickiga" som barnen äter på frukostmackan!

När jag köper korv och köttbullar brukar jag alltid kolla vilken som innehåller mest kött, det är skrämmande vad lite kött korv kan innehålla, har sett grillkorv med bara innehåller 35% kött. När det gäller godis tycker jag att man ska få unna sig lite ibland, om man tänker på resten av maten så kan man göra stor skillnad för att minska tillsatserna man får i sig. Från och med nu ska jag ändra på några saker:

* Göra egna köttbullar istället för att köpa färdiga
* Blanda kryddmixer själv
* Dra ner på smågodis
* Köpa pålägg utan tillsatser, till och med vanlig ost innehåller ofta tillsatser!
* Baka eget matbröd och fika
* Göra egen sylt
(om man köper frysta bär så kan man ta fram lite då och då och mosa så man har ett tag)
* Köpa smör utan tillsatser (ta fram några minuter innan så mjuknar det)
* Överhuvud taget minska på halvfabrikat.



Kommentarer
Postat av: Elin

jättesmarta idéer syrran! Jag tror ocskår att det finns mycket samband mellan konstiga tillsatser och tex hyperaktiva barn. Det säger ju nästan sig själv att när vi börjar laborera med mat som vi innan har vant oss vid i hundratals år så reagerar våra kroppar. Tacokryddmix är lätt att fixa själv, finns massa recept på internet... Och saker som köttbullar och fiskpinnar kan man ju göra storkok på när man har ork och frysa in så blir det lättlagat när man väl ska ha det också. Tänkvärt inlägg! kram kram

2009-11-01 @ 19:58:25
Postat av: Sanna

Du har helt rätt. Det är redan några år sedan vi bytte ut margarinet mot bregott och matlagningsgrädden mot riktig grädde. Aldrig nånsin light-produkter eller sötningsmedel. Och hellre hembakat fikabröd än köpt, och i synnerhet inte såna där kakor som håller i månader och år.



Natriumglutamat har jag också försökt kolla efter, men det är svårt med ostbågar, kryddade chips och sånt. Fast det blir ju iofs inte så ofta heller.



Sylt med så hög procent bär som möjligt kollar vi också efter, men ungarna vill helst ha Bobs på klämflaska. Och vanligt godis får de ju också.

Så det blir nån slags kompromiss där, mellan vad man vill ha och vad man försöker undvika.

Fullkornspasta kör vi dock inte med, eftersom våra barn är så lösa i magen.



2009-11-01 @ 20:54:42
URL: http://sannamamman.blogg.se/
Postat av: Gunnel

Hej

Ekologisk mat är det vi i vår familj värnar för men det blir DYRT.....En vanlig familj eller ensamstående har inte en chans till att prioritera de ekologiska nyttiga livsmedlen framför de "billiga" livsmedlen. Dethar blivit en klassfråga!

Något att arbeta för kanske?

KRAM/Gunnel

2009-11-02 @ 13:57:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback