Alla mot alla

6-årstrots, 3-årstrots och ensam mamma = ingen bra kombination.
Enough!!! 
Jag står inte ut, väldigt ofta. Räkna till 10 o be till Gud att ge mig styrka. Hoppas att jag inte är för hemsk mot barnen för det känns som hur jag än gör blir det fel och de protesterar. Satt vid middagsbordet nyss och undrade vad det är för knepig konstellation, det verkar ibland som att jag och mina barn inte alls ska vara tillsammans, för det är konflikter nonstop.

Lillebror har lugnat sig och sitter nu på sitt rum och lägger pärlplatta. Jag ber så snällt jag kan till storasyster att hon inte går in och stör honom utan nu går in på sitt rum en stund. Mamma behöver lugn o ro.

Jag tar det från början: Hämtar storasyster på skolan, de har musik och sjunger högt och glatt när jag kommer. Hon är på bra humör. Hämtningen av lillebror går otroligt och ovanligt bra och smidigt. Vi sätter oss i bilen och jag undrar om de vill åka till leksaksaffären och hämta en katalog så de kan skriva en önskelista till tomten, förklarar att vi inte ska in och titta i affären. Vi åker till Barnens hus. Lillebror sitter fram och vill veva ner fönstret, jag förklarar att det får han inte, det blir kallt i bilen då, han envisas så jag får sitta med handen på knappen på min sida hela tiden för att han inte ska få som han vill. Lillebror vill åka rutchkanan som står utanför affären och är alldels blöt av regnet. Jag förklarar att det går inte för han är inte klädd för utelek och blöta nu. Han envisas med att klättra upp. Efter tredje tillsägelsen får jag lyfta ner honom. De följer med in, får syn på nästa "hinder" på vägen, typ 10 st olika automater med tuggummi bland annat. Ok ett varsit tuggummi, jag har precis 2 kr i fickan. I en automat krävs 2 kr så jag förklarar att den kan de inte ta. Lillebror stoppar givetvis sin enkrona i den och vi får nästan inte upp kronan igen. Vi går in, inga kataloger finns, så ut till bilen igen till nästa leksaksaffär. Va fasen ska det inte gå och få tag på en leksakskatalog nu när vi vill ha en, det brukar ju komma en hel drös i brevlådan! Väl framme går vi in och upptäcker att där finns heller inga kataloger. Ut igen, barnen dras till "lekplatsen" som jag anser är mycket olämplig, det är kallt, det är blött och det är precis i anslutning till parkeringen och vi behöver hem och få i oss mellanmål. Vi ska åka nu säger jag och storasyster gör precis tvärsom och går till gungorna. Vill helst bara gå till bilen så hon tvingas komma men är rädd för bilarna, så jag får gå dit och hämta henne och samtidigt hålla ett öga på Måns.

Väl i bilen får lillebror ett utbrott för han vill inte åka och för att han inte får sitta fram (det är storasysters tur) och bältet får jag inte knäppa fast. Pratar och förklarar att bältet måste på annars går det illa om vi krockar osv...får tillslut på det genom att hålla undan hans händer. Stänger dörren och ser att han knäpper upp. Spänner fast det igen, sätter mig och då börjar han gnälla över att det inte känns bra osv men det ser ut att sitta som det ska...
Han gråter i bilen och säger att det svider på hakan. Framme, bär ur honom, barnen får se film o äta banan o russin i soffan, medan jag intar sängen en stund. Skönt att ha en lugn stund när man kommer hem. Barnen mår nog också bra av att få bara va och sitta o mysa med film en stund.

Jag börjar med maten. Storasyster pärlar och sjunger julsånger :) och lillebror vill också pärla, fast vi har bara en platta, jag föreslår hjälpa mig i köket, nya Bolt-pusslet, tågbanan eller målarböckerna till honom men inget duger. Spela på datorn är det enda så då får han det. Storasyster hjälper till med dukningen :)
Maten klar o båda barnen sitter som klistrade framför datorn, de kommer inte när jag säger varsågoda, får säga till flera gånger för att de ska komma.
Jag tänker att det är ju bra att låta barnen vara delaktiga och få hjälpa till och lite mysigt ska vi ha så de ska få hjälpa mig att tända ljusen. Med lite hjälp går det bra för lillebror. Storasyster "kan själv" så jag är med o tittar. Första tändstickan går av och hon blir irriterad. När hon sen tänder vänder hon tändsticka så lågan kommer upp och på hennes finger. Jag tar med henne och spolar vatten på och hon är både ledsen och lite chockad, skäller o säger att det gör inte så ont, det gör faktiskt ondare att bränna sig på en spisplatta osv...
Vi ska sätta oss, lillebror vill självklart inte sitta där jag dukat, det ska alltid bytas platser, han vill sitta i mitten o jag säger att det är min plats så jag kan nå och hjälpa er båda. Han blir arg o ledsen och jag blir arg o irriterad, för att han inte lyssnar sen går jag och stänger av datorn som susar och säger att det blir inget mer spel efter maten. Då blir det ännu värre, lillebror rasar över att jag lagt kött på hans tallrik o han ska minsann inte äta och storasyster gnäller nåt om att det var ingen god mat i skolan idag...Jag börjar äta maten som blivit kall, lillebror rusar iväg...mitt mammahjärta får mig att hämta honom och trösta honom, han får äta bara potatis om han vill...men sen när han väl sitter så orkar han inte, han åt jättebra på dagis gråter han och jag orkar inte tjafsa...tänker att klockan är inte ens fem o han är så är, får bli TIDIG kväll ikväll. Och hur ska man orka bada två ungar som är så här...får hoppas det är bättre imorrn.

Och nu har det varit väldigt lugnt i säkert en halvtimme :P När det är dags för nattning så blir det ungefär samma kaos här igen...




Kommentarer
Postat av: Elin

Ja, du hjärtat. Skickar en tanke med styrka till dig. "Trots är utveckling" "Trots är utveckling" "Trots är utveckling"....

2009-11-03 @ 21:29:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback