Måste bara...

...visa vilken fin skylt Isa satt upp intill gästhandduken, hon tyckte det behövdes :)



Hon är så go min stumpa. Hon har kommit in i en ganska känsligt period nu, väldigt lätt till tårar. Kan va saker som att hon skriver eller så, men jag brukar ju oftast inte påpeka stavfel, tycker hon är så duktig ändå. Förutom häromdagen då hon fick hjälp att skriva "orange" och jag förklarade att "g" kan låta "sch". En stund senare visar hon mig vad hon skrivit, "mänga" och jag trodde först det stod "många" men då var den människa det skulle stå. Inte lätt inte.

Fler mammor som ständigt har dåligt samvete? Nästan varje dag, oftast när barnen sover så snurrar tankarna: har jag varit för tjatig idag, blivit för arg för många gånger, varit en tråkig mamma som inte ägnat nog tid åt barnen? Och så tänker man att imorgon ska det bli annorlunda. Det är så svårt det där, för barnen kan vara så otroligt krävande och man är ju inte mer än människa och givetvis påverkas mitt humör av deras gnäll och när de inte lyssnar och jag får säga till om och om igen. Läste nånstans, tror det var på piggabarn.se att:
 
... När barnen uppför sig, ge dom respekt och var vänlig.

... När barnen inte uppför sig, ge dom respekt och var vänlig.

Kanske vore värt att testa? Självklart brukar jag förklara för barnen hur jag menar när jag tycker de gjort fel men det känns som deras trotsighet blockerar deras hjärna att ta in logiska förklaringar, nån som känner igen sig? Så imorgon ska jag nog ge det en chans, att inte bli irriterad arg eller tjatig, bara vara vänlig och lugn! (...kommer det ens fungera första timmen? :P)

"Du behöver inte göra dina barn till underbara människor, påminn dem bara om att de är underbara!”

(William Martin)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback